torsdag den 12. januar 2012

Nytår 2011

Nytårsaften 2011 blev holdt hos nogle af vores gode venner med et par af vores andre gode venner. Vores mænd stod for madlavningen, og vi fik rigtig lækker mad :-)
Meeeen jeg måtte jo lave dessert, så det blev til en lækker islagkage på mandelbund med marcipanlåg og flødeskumskant (kanten blev ikke så kø, havde glemt min sprøjtepose og tylspids)


kagen var i to lag, det ene lag var skildpaddeis og det andet var hindbæris
Opskriften på is kommer her:

5 æggeblommer
65g sukker
10dl piskefløde
fyld efter eget ønske

Æggene piskes luftige med sukkeret. Fløden piskes stiv og vendes i æggemassen. Herefter delte jeg portionen i 2 dele og blandede hakkede chokoladeskildpadder og 2 spsk kakaopulver i den ene del.
Til den anden del varmede jeg en pose frosne hindbær op i en gryde og blendede dem med flormelis (ca 200g) hvorefter det blev afkølet inden jeg vendte det i den anden del af æggemassen.
Begge dele hældte jeg i hver sin springform 26-28 cm og kom dem i fryseren, i mindst 4 timer (du behøver ikke røre i dem undervejs).
Da begge slags is var frosne, lagde jeg dem ovenpå marcipanbunden, rullede marcipanlåget ud, lagde det på og kom hele islagkagen i formen i fryseren igen.
Vi tog den ud af fryseren en halv time før vi skulle spise den, så havde jeg tid til at pynte :-) Da jeg skulle skære den ud, konkluderede jeg at den nok skulle have været taget ud noget før, men det gik :-)



Hjemmelavet kransekageur fik jeg også lavet. Det er nemt at lave kranskage.

Opskriften kommer her:
400g marcipan
175g sukker
1 æggehvide (lidt under ½ dl)

Alle ingrdienser æltes godt sammen og massen rulles til en lang pølse, drys bordet med flormelis så det ikke hænger i. Alt afhængig af hvordan din kransekage skal se ud, ruller du nogle ringe ud med et par cm forskel hvis de skal stables.
Selve urskiven på mit kransekageur er lavet af udrullet marcipan, dekoreret med smeltet chokolade :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar